AMD

Zwyrodnienie części centralnej siatkówki związane z wiekiem

Mechanizm powstawania zmian nie jest całkowicie znany. Choroba występuje głównie u osób po 60. roku życia, częściej u kobiet.

Czynniki ryzyka:

• palenie papierosów
  • nadwaga
  • nadwzroczność
  • nadciśnienie
  • zaburzenia gospodarki cholesterolowej – podwyższony poziom cholesterolu
  • dieta uboga w warzywa i owoce
  • jasny kolor tęczówek
  • ekspozycja na słońce
  • przebyty zawał serca
  • przebyty udar mózgu

Pamiętaj!

Można dziedziczyć skłonność do wystąpienia AMD. Jeżeli w Twojej rodzinie ktoś cierpiał lub cierpi na AMD: rzuć natychmiast palenie (jeżeli palisz papierosy), idź do lekarza internisty – zadbaj o prawidłowe poziomy cholesterolu we krwi, chroń oczy przed słońcem, walcz z otyłością.

Wyróżniamy dwa typy AMD:

1. SUCHE AMD

W tym typie AMD występują druzy, uznawane za pierwszy objaw choroby. Pacjent odczuwa stopniowe, powolne pogarszanie się widzenia, głównie podczas czytania (z czasem – czytanie staje się w ogóle niemożliwe). Narastaniu tych objawów towarzyszy stopniowe pogarszanie się widzenia do dali. Nie ma skutecznych metod leczenia suchej postaci AMD.

Pamiętaj!   W tym typie zwyrodnienia może pojawić się komponenta wilgotna.

2. AMD WYSIĘKOWE

Pod nabłonkiem barwnikowym powstaje błona złożona z nowo utworzonych, patologicznych naczyń, które z czasem przedostają się pod siatkówkę sensoryczną. Gdy dochodzi do powstania przesięku, wylewu w okolicy dołka środkowego, następuje gwałtowne pogorszenie widzenia. Pacjent widzi ciemną plamę w centralnym polu widzenia i nie może czytać. Pozostaje mu jedynie widzenie obwodowe. Końcowe stadium to pojawienie się w tym miejscu blizny.

Leczenie

Trzeba być bardzo czujnym i w przypadku pojawienia się jakichkolwiek oznak wilgotnej postaci AMD, należy szybko wkroczyć z leczeniem, które polega na doszklistkowym podawaniu leków.

Lek podawany jest w warunkach szpitalnych, na sali operacyjnej.

Leki, które podaje się przy leczeniu wysiękowej postaci AMD:

• Lucentis® (ranibizumab) lub Avastin® (bewacizumab), które podaje się do oka w formie zastrzyku, hamują działanie czynnika wzrostu śródbłonka naczyń (VEGF).
  • Eyelea® to forma receptora wyłapującego cząstki VEGF krążące w krwiobiegu i tworzącego nieaktywny chemicznie kompleks. Podaje się go w postaci iniekcji do ciała szklistego. Jego zaletą jest fakt, że działa znacznie dłużej niż wymienione wyżej, a zatem może być podawany rzadziej.
  • Ozurdex® umieszcza się w ciele szklistym w postaci implantu w warunkach sterylnej sali operacyjnej. Jego składnikiem jest deksametazon o silnym działaniu przeciwzapalnym i przeciwobrzękowym. Zaletą leku jest długi czas działania – aż 6 miesięcy.
  • Beovu® zawiera substancję czynną brolucizumab. Stosowany jest wstrzykiwany do oka w leczeniu neowaskularnej wysiękowej postaci AMD u dorosłych. Lek może spowalniać postęp choroby, utrzymać, a nawet poprawić widzenie.

UWAGA!

Wszystkie wymienione leki powinny być podawane w warunkach sali operacyjnej w ośrodkach, w których pracują chirurdzy szklistkowo-siatkówkowi. Tylko wtedy można pacjentowi zapewnić bezpieczeństwo na najwyższym poziomie, gdyby doszło do powikłań.

TEST AMSLERA

• Jeśli nosisz okulary do czytania – załóż je
  • Ustaw test w odległości 30 - 40 cm od twarzy
  • Zasłoń jedno oko