Nieleczona jaskra prowadzi do stopniowego uszkodzenia nerwu wzrokowego
i w konsekwencji do całkowitej utraty widzenia.

Wczesne wykrycie i leczenie jaskry może uratować Twój wzrok!

Pod nazwą „jaskra” kryje się grupa chorób, w których w postępujący sposób dochodzi do zaniku tarczy nerwu wzrokowego, co w konsekwencji daje ubytki w polu widzenia, powoduje pogarszanie ostrości wzroku, a nawet jego utratę.

CZYNNIKI RYZYKA JASKRY:

1.    Przede wszystkim jest nim podwyższone ciśnienie wewnątrzgałkowe.

•    Granice tak zwanego zbyt wysokiego ciśnienia wewnątrzgałkowego ustala się indywidualnie dla każdego. W przypadku młodych, zdrowych ludzi niemających predyspozycji do jaskry i obciążenia genetycznego granice te są znacznie wyższe. U osób genetycznie obciążonych jaskrą, ludzi w starszym wieku i obciążonych chorobami ogólnoustrojowymi jest inaczej.

Kiedyś ciśnienie na poziomie 21 mmHg uznawano za graniczne i wszystkie wartości powyżej tej normy traktowano jako jednoznaczny objaw jaskry. Obecnie dzięki pojawieniu się bardzo wysokiej klasy aparatury, wiemy, że dla pewnej grupy osób są to wartości prawidłowe i nie wymagają leczenia.

Pamiętaj ! Jaskry nie rozpoznaje się jedynie na podstawie wartości ciśnienia wewnątrzgałkowego.

O tym, jaka wartość jest dla danej osoby bezpieczna, może orzec tylko lekarz, który wykonał również szereg innych badań, takich jak: pole widzenia , pole niebiesko-żółte, HRT, pomiar kąta przesączania, SOCT jaskrowe, pachymetria (badanie grubości rogówki), pomiar elastyczności rogówki, krzywa dobowa ciśnienia wewnątrzgałkowego.

Czytaj więcej o badaniach okulistycznych.

POZOSTAŁE CZYNNIKI RYZYKA JASKRY:

2.    wiek powyżej 40 lat,
3.    obciążenie rodzinne,
4.    migrenowe bóle głowy,
5.    niskie ciśnienie ogólne,
6.    zimne dłonie i stopy,
7.    wysoka krótkowzroczność lub nadwzroczność.

WYRÓŻNIAMY DWA TYPY JASKRY:

•    jaskrę pierwotną,
•    jaskrę wtórną.

KLASYFIKACJA JASKRY PIERWOTNEJ:

1.    wrodzona,
2.    dziecięca,
3.    młodzieńcza,
4.    otwartego kąta z wysokim ciśnieniem wewnątrzgałkowym,
5.    otwartego kata z niskim ciśnieniem wewnątrzgałkowym.

JASKRA WTÓRNA

może pojawić się w efekcie urazu, stanu zapalnego oka, zespołu rzekomego złuszczania torebki soczewki (PEX), w jaskrze barwnikowej, w przypadku zaćmy przejrzałej, podczas wylewu krwi do oka, w wytrzeszczu endokrynnym, na skutek zwichnięcia soczewki do komory przedniej, na skutek nowotwórstwa naczyń w obrębie kąta przesączania, po zakrzepie żyły środkowej siatkówki, w cukrzycy w wyniku stosowania leków sterydowych, w przypadku guzów wewnątrzgałkowych.

Leczenie powinno doprowadzić ciśnienie wewnątrzgałkowe do wartości, przy których nie ma postępu choroby. Pacjent musi być zdyscyplinowany i całkowicie podporządkowany zaleceniom okulisty.

LECZENIE: farmakologiczne z zastosowaniem kropli do oczu lub leczenie operacyjne.

Na efekty leczenia ogromny wpływ ma ogólny stan zdrowia pacjenta.

Zobacz więcej o zabiegach przeciwjaskrowych.