badanie ostrości wzroku,pomiar ciśnienia wewnątrzgałkowego,badanie odcinka przedniego przy pomocy lampy szczelinowej typu Haag-Streit,badanie tylnego odcinka oka za pomocą soczewki Volk i wziernika Fisona oraz trójlustra Goldmanna,badanie wady wzroku (autorefraktometr i skiaskopia),dobór okularów,dobór soczewek kontaktowych,diagnostyka w zakresie schorzeń przedniego i tylnego odcinka gałki ocznej, ze szczególnym uwzględnieniem schorzeń siatkówki i nerwu wzrokowego,diagnostyka i leczenie choroby zezowej,SOCT,SOCT Jaskrowe,biometria,biometria optyczna,USG,PEŁNA DIAGNOSTYKA JASKRY,pomiar ciśnienia wewnątrzgałkowego,HRT III (badanie tarczy nerwu wzrokowego),badanie kąta przesączania (SOCT i trójlustro Goldmanna),pachymetria (SOCT),pole widzenia,pole niebiesko-żółte,czy jesteś w grupie ryzyka jaskry,jaskra,skiaskop,tablice snellena,autorefraktometr,tonometr,trójlustro goldmanna,soczewka volc,wziernik fisona, soczewki kontaktowe, choroba zezowa,synoptofor,linijki pryzmatyczne,bioptor,test muchy,test Langa,widzenie barw,tablice Ishihary,Optyczna koherentna tomografia,OCT Spektralne,SS-OCT,OCT Spektralne,choroby plamki,odwarstwienia siatkówki,dystrofie siatkówki,choroby pogranicza szklistkowo-siatkówkowego,zmiany w przebiegu cukrzycy i chorób naczyniowych,Jak wygląda i na czym polega badanie,definicja badania,ultrasonografia,Badanie USG B,badanie za pomocą ultradźwięków, tonometria impresyjna,tonometria aplanacyjna,tonometria bezdotykowa,tonometr Schiötza,tonometr aplanacyjny Goldmanna,Ciśnienie wewnątrzgałkowe,TRK-1P Topcon,tarcza nerwu wzrokowego,plamka żółta,Diagnostyka i monitorowanie jaskry,Badanie rogówki,Heidelberg Retinal Tomograph,dystrofia Fuchsa,jaskrowy obrzęk śródbłonka rogówki,dno oka,Perymetria,nieprawidłowy obraz dna oka,HFA II 745i polomierz komputerow,Humphrey Systems Carl Zeiss Groupy,Wskazania do badania,badanie,neuropatia jaskrowa,optic pit

Dołek rozwojowy to wrodzona anomalia powstająca na skutek niecałkowitego zamknięcia się szczeliny pierwotnego pęcherzyka płodowego. Występuje bardzo rzadko i zazwyczaj dotyczy jednego oka.

Dolek-rozwojowy-tarczy-nerwu-wzrokowego-SS-OCT

Dolek-rozwojowy-tarczy-nerwu-wzrokowego-OCT

Na dnie oka widać większą niż prawidłowej wielkości tarczę nerwu wzrokowego. W skroniowej lub centralnej części tarczy nerwu wzrokowego występuje owalne lub okrągłe zagłębienie, któremu mogą towarzyszyć ubytki w polu widzenia.

1-optic-pit
2-optic-pit
3-optic-pit
4-optic-pit

UWAGA! Czasami obraz dołka rozwojowego może imitować zmiany jaskrowe.

Zdarza się, że dołek rozwojowy przebiega bezobjawowo. Jeśli zostanie ujawniony, wówczas pacjent powinien być poddany okresowej kontroli okulistycznej. U około 50% pacjentów z dołkiem rozwojowym w wieku około 30 lat może dojść do powstania powikłania w postaci wysiękowego odwarstwienia plamki żółtej. Czasami przez dołek podcieka płyn, który gromadząc się w przestrzeni podsiatkówkowej, ulega samoistnej resorpcji. Stan ten może się jednak powtarzać, powodując stopniowe uszkodzenie siatkówki i w konsekwencji obniżenie ostrości wzroku. Jeżeli płyn nie ma tendencji do wchłaniania się, istnieje wskazanie do wykonania operacji (witrektomia połączona z laserokoagulacją siatkówki wzdłuż skroniowej części tarczy nerwu wzrokowego).

Zobacz film: Optic pit maculopathy diagnosis with spectral OCT and its implications for treatment.