Przyczyna choroby nie jest znana.
Choroba polega na pojawieniu się płynu powodującego odwarstwienie siatkówki sensorycznej w obrębie plamki, czasami towarzyszy temu ogniskowe odwarstwienie nabłonka barwnikowego siatkówki. Schorzenie dotyka głównie mężczyzn w przedziale wiekowym 30 – 40 lat. Pacjent odczuwa pogorszenie widzenia, krzywienie się linii podczas czytania, czasami pomniejszenie obrazu i zaburzenie w widzeniu barw.

Czynniki ryzyka

Stres, wysokie stężenie kortykosteroidów, na przykład w wyniku przewlekłego leczenia sterydami.

CSR częściej występuje u osób z osobowością typu A. Osobowość typu A (WZA - wzór zachowania A), charakteryzuje wysoki poziom stresu. To ludzie ambitni, agresywni, dążący do kontroli nad otoczeniem, skłonni do rywalizacji, niecierpliwi. Często pracoholicy wykonujący wiele zadań jednocześnie. Postrzegają otoczenie jako zagrażające i żyją w nieustannej reakcji alarmowej (w fazie stresu).

Podstawowe badania to: angiografia fluoresceinowa oraz SOCT. Na podstawie wyników badań okulista ustala tok postępowania. W 80% przypadków dochodzi do samoistnego wyleczenia w okresie od kilku tygodni do roku od pojawienia się objawów. Jednak w około 50% przypadków schorzenie ma charakter nawrotowy.

Jeżeli resorpcja płynu nie następuje samoistnie w okresie krótszym niż 4 miesiące, a choroba ma charakter nawrotowy, wówczas w miejscu przecieku płynu można wykonać laserokoagulację, która przyspiesza jego resorpcję. Zabieg można wykonać tylko wówczas, gdy miejsce przecieku jest oddalone od centralnej części siatkówki.

Lekarz ocenia, czy można bezpiecznie wykonać laserokoagulację.

Centralna-surowicza-retinopatia--przed-zabiegiemCentralna-surowicza-retinopatia--po-zabiegu