badanie ostrości wzroku,pomiar ciśnienia wewnątrzgałkowego,badanie odcinka przedniego przy pomocy lampy szczelinowej typu Haag-Streit,badanie tylnego odcinka oka za pomocą soczewki Volk i wziernika Fisona oraz trójlustra Goldmanna,badanie wady wzroku (autorefraktometr i skiaskopia),dobór okularów,dobór soczewek kontaktowych,diagnostyka w zakresie schorzeń przedniego i tylnego odcinka gałki ocznej, ze szczególnym uwzględnieniem schorzeń siatkówki i nerwu wzrokowego,diagnostyka i leczenie choroby zezowej,SOCT,SOCT Jaskrowe,biometria,biometria optyczna,USG,PEŁNA DIAGNOSTYKA JASKRY,pomiar ciśnienia wewnątrzgałkowego,HRT III (badanie tarczy nerwu wzrokowego),badanie kąta przesączania (SOCT i trójlustro Goldmanna),pachymetria (SOCT),pole widzenia,pole niebiesko-żółte,czy jesteś w grupie ryzyka jaskry,jaskra,skiaskop,tablice snellena,autorefraktometr,tonometr,trójlustro goldmanna,soczewka volc,wziernik fisona, soczewki kontaktowe, choroba zezowa,zez,synoptofor,linijki pryzmatyczne,bioptor,test muchy,test Langa,widzenie barw,tablice Ishihary,Optyczna koherentna tomografia,OCT Spektralne,SS-OCT,OCT Spektralne,choroby plamki,odwarstwienia siatkówki,dystrofie siatkówki,choroby pogranicza szklistkowo-siatkówkowego,zmiany w przebiegu cukrzycy i chorób naczyniowych,Jak wygląda i na czym polega badanie,definicja badania,ultrasonografia,Badanie USG B,badanie za pomocą ultradźwięków, tonometria impresyjna,tonometria aplanacyjna,tonometria bezdotykowa,tonometr Schiötza,tonometr aplanacyjny Goldmanna,Ciśnienie wewnątrzgałkowe,TRK-1P Topcon,tarcza nerwu wzrokowego,plamka żółta,Diagnostyka i monitorowanie jaskry,Badanie rogówki,Heidelberg Retinal Tomograph,dystrofia Fuchsa,jaskrowy obrzęk śródbłonka rogówki,dno oka,Perymetria,nieprawidłowy obraz dna oka,HFA II 745i polomierz komputerow,Humphrey Systems Carl Zeiss Groupy,Wskazania do badania,badanie,neuropatia jaskrowa

Zwyrodnienie części centralnej siatkówki związane z wiekiem (AMD).

Mechanizm powstawania zmian nie jest całkowicie znany. Choroba występuje głównie u osób po 60 roku życia, częściej u kobiet.

Czynniki ryzyka: palenie papierosów, nadwaga, nadwzroczność, nadciśnienie, zaburzenia gospodarki cholesterolowej – podwyższony poziom cholesterolu, dieta uboga w warzywa i owoce, jasny kolor tęczówek, ekspozycja na słońce, przebyty zawał serca, przebyty udar mózgu.

Pamiętaj!   Można dziedziczyć skłonność do wystąpienia AMD. Jeżeli w Twojej rodzinie ktoś cierpiał lub cierpi na AMD: rzuć natychmiast palenie (jeżeli palisz papierosy), idź do lekarza internisty – zadbaj o prawidłowe poziomy cholesterolu we krwi, chroń oczy przed słońcem, walcz z otyłością.

Wyróżniamy dwa typy AMD:

1. SUCHE AMD

W tym typie AMD występują druzy, uznawane za pierwszy objaw choroby. Pacjent odczuwa stopniowe, powolne pogarszanie się widzenia, głównie podczas czytania (z czasem – czytanie staje się w ogóle niemożliwe). Narastaniu tych objawów towarzyszy stopniowe pogarszanie się widzenia do dali. Nie ma skutecznych metod leczenia suchej postaci AMD.
  Pamiętaj!   W tym typie zwyrodnienia może pojawić się komponenta wilgotna.

sucha-postac-AMD-SS-OCT

sucha-postac-AMD-OCT

2. AMD WYSIĘKOWE

Pod nabłonkiem barwnikowym powstaje błona złożona z nowo utworzonych, patologicznych naczyń, które z czasem przedostają się pod siatkówkę sensoryczną. Gdy dochodzi do powstania przesięku, wylewu w okolicy dołka środkowego, następuje gwałtowne pogorszenie widzenia. Pacjent widzi ciemną plamę w centralnym polu widzenia i nie może czytać. Pozostaje mu jedynie widzenie obwodowe. Końcowe stadium to pojawienie się w tym miejscu blizny.

wysiekowa-postac-AMD-SS-OCT

wysiekowa-postac-AMD-OCT

Leczenie
Trzeba być bardzo czujnym i w przypadku pojawienia się jakichkolwiek oznak wilgotnej postaci AMD, należy szybko wkroczyć z leczeniem, które polega na doszklistkowym podawaniu leków (Avastin lub Lucentis). Lek podawany jest w warunkach szpitalnych, na sali operacyjnej.

Leki, które podaje się przy leczeniu wysiękowej postaci AMD

1.  Lucentis (ranibizumab) lub Avastin (bewacizumab), które podaje się do oka w formie zastrzyku, hamują działanie czynnika wzrostu śródbłonka naczyń (VEGF).
2.  Eyelea to forma receptora wyłapującego cząstki VEGF krążące w krwiobiegu i tworzącego nieaktywny chemicznie kompleks. Podaje się go w postaci iniekcji do ciała szklistego. Jego zaletą jest fakt, że działa znacznie dłużej niż wymienione wyżej, a zatem może być podawany rzadziej.
3.  Ozurdex umieszcza się w ciele szklistym w postaci implantu w warunkach sterylnej sali operacyjnej. Jego składnikiem jest deksametazon o silnym działaniu przeciwzapalnym i przeciwobrzękowym. Zaletą leku jest długi czas działania – aż 6 miesięcy.

UWAGA!
Wszystkie wymienione leki powinny być podawane w warunkach sali operacyjnej w ośrodkach, w których pracują chirurdzy szklistkowo-siatkówkowi. Tylko wtedy można pacjentowi zapewnić bezpieczeństwo na jak najwyższym poziomie, gdyby doszło do powikłań.

TEST AMSLERA

1. Jeśli nosisz okulary do czytania – załóż je. 2. Ustaw test w odległości 30 - 40 cm od twarzy. 3. Zasłoń jedno oko. 4. Drugim okiem patrz na kropkę, znajdującą się w centralnym punkcie siatki. 5. Koncentruj wzrok tylko i wyłącznie na środkowym punkcie. 6. Oceń: czy wszystkie linie, które widzisz pozostają liniami prostymi, czy nie brakuje fragmentów linii, czy wszystkie kwadraty mają taki sam wymiar. 7. Powtórz test dla drugiego oka.

Test-Amslera-1